Timeshare och semesterklubbar

Försäljningen av timesharelägenheter och inträde i semesterklubbar har länge varit en lukrativ bransch, som nästan lika länge har dragit till sig bedragare. Oavsett om du funderar på att köpa en andelslägenhet eller inte kan det vara bra att känna till hur försäljningen brukar gå till och vad du kan göra om du köpt något som du sedan ångrar.


Hur går säljarna tillväga?
Ofta kommer en trevlig kille eller tjej fram till dig och erbjuder dig en gratis skraplott, som visar sig vara en riktig vinstlott. För att hämta ut vinsten måste du dock följa med på ett cocktailparty.

"Vi på Konsument Europa i Stockholm har blivit kontaktade av många förtvivlade och ledsna konsumenter som har följt med på cocktailpartyt - som visat sig vara ett säljparty. Där har de i timmar blivit utsatta för kraftig övertalning att köpa en lägenhet. De som ringer till oss har ångrat sig djupt och undrar hur de överhuvudtaget kunde skriva på ett avtal på många tusentals kronor."


Tänk på detta om du funderar på att köpa en timesharelägenhet:
• Läs igenom kontraktet noga. Du har rätt att få skriftlig information på ditt eget språk.
• Vad kostar det egentligen? Reskostnader från hemorten tillkommer liksom årsavgifter.
• Andrahandsmarknaden är mycket dålig. Tro inte på försäljare som påstår något annat.
• Säljaren är skyldig att informera om din ångerrätt. Gör han inte det är han inte seriös.
• Var misstänksam mot säljare som i avtalet hänvisar till lagar i ett annat land än där avtalet ingås. 
• Begär betänketid innan du skriver under!


Vilket skydd har du som konsument?
För att skydda konsumenterna har de flesta EU-länder antagit en lag om timeshare. Lagen gäller avtal som sträcker sig över minst 3 år, vid sådana avtal har du rätt att ångra dig inom 10 dagar och under dessa dagar får inte säljaren ta ut någon betalning. Träffar du en säljare som vill få dig att skriva under ett avtal som gäller kortare tid än 3 år handlar det om en semesterklubb och då gäller inte denna lag och du har heller ingen ångerrätt.
Har du skrivit under och ångrar dig?
Sänd inom tio dagar ett rekommenderat brev till företaget. Behöver du hjälp, kontakta Konsument Europa, som finansieras av Konsumentverket, Allmänna reklamationsnämnden och EU-kommissionen.

Kontaktuppgifter:
E-post: info@konsumenteuropa.se. 
Telefon: 08-402 42 90.
Webbplats: www.konsumenteuropa.se